Treslået tovværk - et projekt om ordblindhed i gymnasiet
Det ligger ikke i kortene at gymnasieelever er ordblinde, men vi ved de er der.
Hårdtarbejdende, med deres særlige studiestrategier, deres skrammede selvværd og med deres drømme om fremtiden, sidder de i deres klasser og kæmper for at hænge på og nå frem til huen.
I projektet Treslået Tovværk har vi forholdt os til netop disse særlige vilkår og udviklet værktøjer, som skaber lige muligheder for læring for netop disse elever.
Projektets titel henviser til de tre tråde, der skal flettes sammen for at nå derhen:
- Den individuelle elev, elevens kendskab til og fortrolighed med Læse-Skrive-Teknologi.
- Undervisernes kendskab til ordblindes vilkår og ”værktøjskassens” indhold af ideer og didaktiske greb til forskellige undervisningsdiscipliner og forløb.
- Klassefællesskabets vidensniveau, forståelse og håndtering af at have ordblinde klassekammerater.
Projektets konkrete produkter er bl.a. otte videoer og 3-4 podcast som du finder her på siden.
Der følger en web-artikel med hver video til inspiration, refleksion og instruktion.
Artikler tilknyttet ovenstående videoer
Fra mundtlighed til skriftlighed
- Ordblindevenligt skriftlighedsforløb i dansk på gymnasiet
Praksiseksempel Anette Fonnesbæk Skyt
Screencast som feedback værktøj
- Ordblindevenlig feedback i dansk
Praksiseksempel Anette Fonnesbæk Skyt
Gruppearbejde på gymnasiet i et ordblinde-venligt perspektiv.
Web artikel om gruppearbejde Sidsel Stenbak november 2022
Notater
Sidsel Stenbak november 2022
Dansk-idéhistorieopgaven – et ordblindetjek
Artiklen sætter dansk-idéhistorieopgaven under lup fra et ordblindeperspektiv med
henblik på at udvælge og afprøve didaktiske greb, der kan optimere skriveudfordrede elevers læringsudbytte.
Se bilag.
OCR-behandling
Artiklen giver et indblik i brugen af OCR-behandling af tekster. hvad giver det af muligheder for dine ordblinde elever og hvordan gør du det.
Begrebsbiblioteket
Begrebsbiblioteket er en hjælp til alle elever, når de skal genopfriske et emne.
Farvekodning
Ordblindevenlige noter på tavlen, hvordan og hvorfor?!
Podcast
Fakta om ordblindhed
Hør Ph.D. Helle Bundgaard Svendsen fortælle om, hvad ordblindhed egentlig er for en vanskelighed.
Ordblindhed og naturvidenskabelige fag
Hør Lærke og Thue fortælle, hvordan de håndterer og arbejder med ordblindhed i de naturvidenskabelige fag på gymnasiet.
Tid og teknologi
Sofie fortæller om sin ordblindhed og, hvordan hun bruger sin tid og de hjælpemidler hun har.
Ordblindhed på Gymnasiet HHX
Matilde og Mai fortæller, hvordan de bruger deres læse/skrive teknologier på gymnasiet HHX.
Hvordan forstår man begreberne indenfor virksomhedsøkonomi og, hvordan læser man grafer o.a. i afsætning? Og hvad er hjælpsomt i forhold til økonomi fagene?
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte projektleder Sidsel Stenbak Hollman for at høre mere om projektet og om konferencen Vilde ord.
Projektet er finansieret af
Børne- og undervisningsministeriet