Helhedsorienteret praksisnær undervisning med bæredygtigheds perspektiv

uc@ucrs.dk +45 96 80 15 00

Projektet HEPRAU

Projektet Helhedsorienteret praksisnær undervisning med bæredygtigheds perspektiv har haft til formål at skabe en god og meningsfuld sammenhæng mellem erhvervsfag og grundfag, for eleverne på GF1.

Projektet har haft stor succes, hvor erhvervsfagene mekaniker, mad og oplevelser og metal har samarbejdet tværfagligt med faget dansk.  

Projektet har bidraget til en større motivation hos eleverne, da de oplevede at der var sammenhæng og mening med det tillærte.

Eleverne har i metal og dansk bl.a. lavet lamper, hvor de har forholdt sig til bæredygtige materialevalg, CO2-beregninger og affaldssortering. Projektet præsenterer eleverne på selvlavede hjemmesider.

Se eksempler her:

Lampe projekt 1Lampe projekt 2Lampe projekt 3

UCRN (76 Of 202)

I mad og oplevelser og dansk, har eleverne bl.a. fortaget portionsberegninger med henblik på at reducere CO2-forbruget og minimere madspild. Derudover har de udarbejdet et bæredygtigt menukort.

Eleverne har i mekaniker og dansk arbejdet med hjulsæt og forskellen på dækstørrelser. Eleverne har haft en dieselbil til rådighed og et rullefelt, hvor de har kunne fortage forskellige beregninger på bl.a. brændstofforbrug.

Metal og dansk

Indsatsteori og LUP for Metal og dansk som tværfagligt forløb.

Indsatsteori Metal Og Dansk
183kb
Download
LUP Metal Og Dansk
80kb
Download

Mad og opl. og dansk

Indsatsteori og LUP for Mad & Oplevelser og dansk som tværfagligt forløb.

Indsatsteori Mad Og Oplevelser Og Dansk
341kb
Download
LUP Mad Og Oplevelser Og Dansk
82kb
Download

Auto og dansk

Indsatsteori og LUP for Mekaniker og dansk som tværfagligt forløb.

Indsatsteori Auto Og Dansk
189kb
Download
LUP Auto Og Dansk
33kb
Download

Heprau er et projekt fra

Børne- og undervisningsministeriet; Puljen til god undervisning i erhvervsfagene på grundforløbets 1. del.